Uyum yasaları beklentileri ne kadar karşıladı?

Image result for seçim

16 Nisan'da gerçekleşen referandumun ardından, gözler yeni sistem için çıkacak olan uyum yasalarındaydı. Ben dahil birçok kişi, uyum yasalarıyla birlikte seçim sistemi başta olmak üzere köklü değişiklikler olacağını düşünüyordum. Referandum maddeleri arasında bulunan, 100.000 imza ile aday olabilme şartı demokratikleşme açısından oldukça önemliyken, seçim barajının düşmemesi, seçim sisteminde ciddi bir değişim yaşanmaması ve bu şartlarda bir erken seçime gidilmesi kanımca çok sağlıklı olmadı. Eski sistemin şartları ile yeni sistemin seçiminin yapılması bir takım noksanlıklar doğuracak gibi duruyor.

16 Nisan'dan gerek önce gerek de sonra yazdığım pek çok yazıda seçim sisteminin tartışmaya açılması gerektiğini, dar bölge ve daraltılmış bölge sistemlerinin, Cumhurbaşkanlığı yönetim sistemi ile daha uyumlu olacağı görüşümü paylaşmıştım. Bunun sebeplerinden biri olarak daha ademi merkeziyetçi bir tutum olacağını, bunun yanında da Cumhurbaşkanlığı sistemine gelen en büyük eleştiri olan meclisin yetkilerinin yok edilmesi durumunun da dar ya da daraltılmış bölge seçim sistemine gidilerek aşılabileceğini düşünmüştüm. Kaynaklarımdan;daraltılmış bölge seçim sistemi için bir anayasa teklifinin yazıldığını fakat  erken seçim sebebiyle meclise sunulmadığını öğrendim. 16 Nisan ile Kasım 2019 arasındaki süre çok daha iyi bir şekilde kullanılabilir ve yeni reformlar yapılabilirdi. Fakat siyasetin doğası olsa gerek, her şey kağıt üzerinde olduğu gibi ilerlemeyebiliyor.

Bazı bakanlıklara müsteşarlık yolu

Aldığım  kulis bilgisine göre, Cumhurbaşkanı Erdoğan 24 Haziran'ın ardından birçok bakanlığı müsteşarlık seviyesine indirmeyi planlıyor. Bunların içerisinde Kültür ve  Turizm Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı gibi bakanlıklar var.  Ben,  Türkiye'de gereğinden fazla bakanlık olduğunu savunan ve birçok bakanlığın aslında müsteşarlık olarak varlığının yeterli olacağını düşünen ve bunu sık sık kaleme alan biriyim. Bu sebeple, eğer Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın "manifesto" olarak nitelendirdiği seçim bildirgesinde bu maddeye yer verilirse, ben bu maddeyi ayakta alkışlarım.



Yorumlar