Sosyal Bilimler Çalıştayı : "Öteki"

        25-26 Nisan tarihlerinde Türkiye Eğitim Vakfı İnanç Türkeş Özel Lisesi (TEVİTÖL) tarafından okulun Gebze’deki kampüsünde düzenlenen 4. Sosyal Bilimler Çalıştayı’na katıldım. Sakarya Cemil Meriç Sosyal Bilimler Lisesi’nden kalabalık bir ekiple katıldığımız çalıştay ve TEVİTÖL okulu hakkındaki görüşlerimi, düşüncelerimi, eleştirilerimi ve temennilerimi sizinle paylaşmak istiyorum.   
Çalıştayın bu seneki konusu “Öteki” idi. Öteki konusu; hukuk, tarih, sosyoloji, antropoloji, ekonomi, mimarlık, politika, siyaset, uluslararası ilişkiler, felsefe, müzik, medya ve psikoloji dallarında ilgili atölyelerde ele alındı.
Çalıştayın ilk günü; 25 Nisan Cumartesi sabahı, Sakarya’dan Gebze’ye yola çıktık. Yolculuk boyunca yaptığımız keyifli sohbetler ve okumalarımız bize çalıştay öncesi bir ön hazırlık imkanı verdi. Okula vardığımızda, çok sıcakkanlılıkla karşılandık. Birkaç şey atıştırdıktan sonra konferans salonundan çok bir sergi salonunu andıran mekana geçtik. Bu noktada, okulun fiziki şartlarının ne kadar iyi olduğunun altını çizmemek büyük eksiklik olur.  
Geçtiğimiz salonda, açılış konuşmalarından sonra her bir atölyede moderatörlük yapacak olan akademisyenler kendilerini birkaç cümle ile tanıtıp “Öteki” kavramını hangi açılardan ele alacaklarını açıkladılar.
Ön konuşmalardan sonra, salonda Herkül Millas’ın senaryosunu yazdığı, Nefin Dinç yönetmenliğinde çekilen “Öteki Kasaba” adlı belgesel-filmi izledik. Ankara’da doğan  Rum asıllı Herkül Millas’ın Türkiye’de ve Yunanistan’daki gözlemlerini anlatan bir filmdi. Herkül Millas, Türkiye’de Yunanların nasıl  düşman olarak görüldüğünü / gösterildiğini, ötekileştirildiğini; Yunanistan’da da Türklerin aynı şekilde nasıl ötekileştirildiğini çok açık bir şekilde göstermiş bu çalışmada. Herkesin izlemesi gereken bu çalışma, bazı katı tabularımızı yıkıp sorgulamamıza imkan veriyor.  
        Belgesel filmin ardından salondaki kalabalık, kendi alanının atölyelerine dağıldı. Atölyelerde, o alanda uzman akademisyenler eşliğinde “Öteki” kavramı derinlemesine ele alındı. 
        Benim katıldığım ‘Politika’ atölyesinde Bilgi Üniversitesi’nden Elif Sandal Önal’ın eşliğinde “Öteki” kavramını tartıştık. Türkiye’nin farklı yerlerinden gelen yaşıtlarımla, tamamen özgür bir ortamda böyle bir tartışma imkanı bulmak benim açımdan çok keyifliydi. 
26 Nisan günü, önceki güne göre katılım daha az sayıda olsa da, yaşıtlarımla ötekiyi sorgulamaya ve ötekinin düşmanlaştırılmasının önüne nasıl geçebileceğimizi konuşmaya devam ettik. Sonunda çalıştay raporu hazırlandı.
Atölyelere farklı şehirlerden ve okullardan katılanların yanında, okulun öğrenci ve öğretmenlerinin de bu satırlarda yer almayı hak ettiklerini düşünüyorum. Hepsi, sıcakkanlı tavırlarıyla bizimle ilgilendiler. Ayrıca politika atölyesinin moderatörü Elif Sandal Önal’ın yanında, okulun tarih öğretmenleriyle yakın iletişim kurma şansı yakaladım. Okulun biri  Dersimli diğeri Çerkez olan  tarih öğretmenleri ile resmi tarih ve ideolojik eğitim üzerine uzunca süre muhabbet etme ve fikir alışverişi imkanı buldum. 
Çalıştayda tanıştığım öğrenci ve öğretmenlere, bu sene arkadaşım Uğur Uzun ile birlikte hazırladığım “İnanca Saygı Düşünceye Özgürlük” projesinden bahsettim. Her birinin görüşlerini, eleştirilerini ve temennilerini dinledim.
Öğrencilerine liberal bir eğitim ortamı sağlayan, bu tarz önemli çalıştaylara ve faaliyetlere imza atan bu okul ve bu okulun kadrosu, her şeyden önce bir teşekkürü hak ediyor. Tartışma kültürünün çok da var olmadığı toplumumuzda, özgür bir tartışma ortamında bulunmak, farklı fikirlere saygı duyan, amacı kendi fikrini kabul ettirmek değil de fikir alışverişi olan güzel insanlarla bir arada bulunmak çok güzeldi. 
“Öteki”nin, aslında hayatımızı güzelleştiren bir öğe olduğunun farkına varmamız ve “öteki”yi düşman olarak görmememiz ümidiyle.

Yorumlar